جلسه دفاع از پایاننامه: آقای رامتین هماور، گروه مهندسی کامپیوتر
خلاصه خبر: استفاده از نظريه بازيها در آشكارسازي شروع حملات صرع
چکیده: صرع یکی از شایعترین بیماریهای دستگاه عصبی است که حدود یک درصد از مردم جهان به آن مبتلا میباشند. بیماری حدود یک سوم از این افراد با روشهای کنونی قابل درمان و کنترل نیست و بنابراین نیاز به روشهایی نوین در کنترل و یا درمان این بیماران کاملا محسوس است. توسعه سیستمهای تشخیص اتوماتیک شروع حملات صرع میتواند منجر به روشهای درمانی شود که پیش از این قابل تصور نبود. اما توسعه چنین سیستمهایی با توجه به مشکلات مختلف تاکنون میسر نبوده است. نظریه بازیها شاخهای از ریاضیات است که پس از اثبات تواناییهای خود در اقتصاد به زمینههای مختلف پردازش سیگنال وارد شده است و قصد دارد تا چالشهای موجود در این زمینه گسترده را با رویکردهایی نوین حل نماید. ما نیز با به کار بستن این ابزار ریاضی قدرتمند به بررسی برخی از چالشهای موجود در پردازش سیگنالهای الکتروانسفالوگرام پرداختیم و با معرفی روشهای نوین تلاش کردیم تا برخی از مشکلات مشاهده شده در تحقیقات پیشین را حل نماییم. در این پژوهش دو چهارچوب جدید را بر پایه نظریه بازیها معرفی شده است. در چهارچوب اول با استفاده از نظریه بازیهای گروهی و مفهوم مقدار شپلی یک الگوریتم انتخاب ویژگی جدید را ارایه دادیم که به ما این امکان را میدهد تا بتوانیم با تعداد ویژگیهای کم اهداف مد نظر در طبقهبندی را محقق نماییم. در چهارچوب دوم نیز با استفاده از نظریه بازیهای تکاملی به مدلسازی فعالیت مغز پرداختیم و نشان دادیم که با استفاده از این مدلسازی میتوان از عملکرد مغز پیش بینی داشت و فاصله گرفتن فعالیت واقعی مغز از این پیش بینی معادل با شروع حملات صرع میباشد. با اعمال چهارچوب اول به پایگاه داده CHB-MIT، به طور میانگین تاخیر 2.4 ثانیه، حساسیت 99 درصد و هشدار اشتباه 0.4 در ساعت حاصل شده است که مشاهده میشود تمام پارامترهای ارزیابی در حد مطلوب و قابل قبولی نگاه داشته شدهاند، در حالیکه پژوهشهای اخیر به طور معمول تنها بر روی بهبود یک پارامتر تاکید دارند. چهارچوب دوم نیز توانسته است تا 100 درصد حملات صرع در پایگاه داده CHB-MIT را با تاخیر میانگین 0.8- و میانگین هشدار اشتباه 0.39 آشکارسازی نماید. در حالیکه این نتایج نسبت به پژوهشهای پیشین بسیار بهبود داشته، باید به این نکته نیز توجه شود که زمان اجرای این چهارچوب حداقل یک بیستم زمان اجرای روشهای مطرح در این حوزه است و بنابراین برخلاف بسیاری از روشهای موجود، میتوان از این چهارچوب برای طراحی سیستمهای آشکارسازی شروع حملات صرع برخط استفاده نمود. 22 شهریور 1399 / تعداد نمایش : 1343
|