به دنبال تأسیس دانشگاه تربیت مدرس در سال 1361 بعنوان اولین دانشگاه مولود انقلاب اسلامی فعالیت‌های آموزشی و پژوهشی مرتبط با حوزه‌های مدیریت، اقتصاد، حسابداری و علم اطلاعات و دانش شناسی در دانشکده علوم انسانی آغاز گردید.
در سال 1387 براساس برنامه راهبردی دانشگاه، دانشکده مدیریت و اقتصاد، اولین مجوز راه اندازی دانشکده از بین دانشکده‌های جدیدالتأسیس را از هیأت امنا دانشگاه اخذ و در سال 1388 با 8 گروه آموزشی تشکیل گردید.
این دانشکده در حال حاضر با برخورداری از 28 عضو هیأت علمی تمام وقت، 40 عضو هیأت علمی مدعو، حدود 700 دانشجوی تحصیلات تکمیلی در مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری می باشد.

پیام رئیس دانشکده

دانشکده مدیریت و اقتصاد تلاش دارد تا از طریق توسعه و ارتقاء ظرفیت‌های آموزشی و پژوهشی و مشاوره در سطح ملی و منطقه‌ای به بهره‌گیری از اعضای هیأت علمی توانمند، با قابلیت و مجرب و با تأکید بر ارزش‌های محوری به پاسخگویی نیازهای جامعه پرداخته و به‌طور مستمر به دانش‌آفرینی، دانش‌گستری و توسعه همکاری‌های ملی، منطقه‌ای و بین‌المللی با نهادینه‌سازی روحیه رقابت، خلاقیت و مشارکت اهتمام ورزد.

معاونت آموزشی

معاونت آموزش دانشکده دارای زیر مجموعه‌های: امور ثبت نام و انتخاب واحد، امور برنامه‌ها و ارزشيابی، امور امتحانات و نمرات و امور فارغ التحصيلان می‌باشد. این معاونت زیر نظر ریاست دانشکده و طبق مصوبات و ابلاغیه‌های معاونت آموزشی دانشگاه به ارتقای كيفيت آموزش، كمك به تقويت جايگاه آموزش به عنوان مقدمه پژوهش در عرصه‌های مديريت، اقتصاد و علم اطلاع‌رسانی و نيز تقويت رابطه سازنده استاد و دانشجو می‌پردازد.

اداره آموزش

  • نظارت بر اجرای قوانین و مقررات و آئین‌نامه‌­های آموزشی و راهنمایی دانشجویان
  • ابلاغ بشخنامه‌­ها و مصوبات (دانشگاه و وزارت علوم) به گروه‌ها
  • بررسی و كنترل درخواست‌های دانشجویان و ارائه به واحد مربوطه
  • ایجاد هماهنگی با دیگر واحدهای دانشكده و تأییدهای لازم
  • شركت در جلسات كمیسیون كارشناسی آموزشی
  • تأیید برگه ثبت نام دانشجویان كارشناسی‌ارشد و دكتری
  • تأیید گواهی اشتغال به تحصیل دانشجویان
  • بررسی درخواست دانشجویان در خصوص كسر نمره، مشكلات آموزشی و ....
  • به‌کارگیری سیستم‌های کارآمد و بهینه آموزشی
  • راهنمایی و پاسخگویی به مراجعین و انجام امور ارباب رجوع با حسن خلق
  • سایر امور محوله مربوطه به اداره آموزش

اداره پذیرش و آزمون‌ها

  • مكاتبات لازم با گروه‌ها در خصوص تعیین میزان پذیرش دانشجوی ارشد و دكتری
  • محاسبه ضریب c و a گروه‌ها و تعیین ظرفیت هر یك از رشته­
  • تهیه گزارش و تنظیم تعیین نهایی ظرفیت پذیرش گروه‌ها و ارسال به هیأت رئیسه دانشكده جهت تصویب نهایی
  • ارسال ظرفیت نهایی كلیه رشته­‌ها به دفتر مدیر كل برنامه‌­ریزی، نظارت و ارزیابی دانشگاه
  • بررسی تأسیس رشته و گرایش­‌های جدید و تدوین برنامه با تغییرات سرفصل دروس
  • بررسی و ارسال پرونده‌­های تبدیل خارج به داخل، دانشجویان نمونه، انتقالی و .... انجام كلیه امور مربوطه به رشته­‌های دارای طرح آ. ت. ت (لزوم مصاحبه در مقطع كارشناسی‌ارشد)
  • برگزاری كلیه امور مربوط به آزمون دكتری (اخذ سؤالات از گروه‌ها، تایپ، تنظیم و ....) محاسبه و اعلام نتایج به مدیر كل دفتر همكاری‌های آموزشی و آزمون دانشگاه
  • برگزاری آزمون كتبی دكتری تخصصی كلیه رشته‌­ها
  • برگزاری كلیه امور مربوط به انجام مصاحبه علمی داوطلبان دكتری
  • محاسبه نهایی (كتبی و شفاهی) داوطلبان آزمون دكتری و اعلام به مدیر كل دفتر همكاری‌های آموزشی و آزمون دانشگاه جهت درج در جراید كثیرالانتشار و سایت دانشگاه

امور برنامه‌ریزی درسی

  • اخذ نیازهای آموزشی گروه‌ها جهت تدریس استاد در كلاس‌ها همانند ویدئو پروژكتور، اورهد و ... اخذ برنامه درسی گروه‌ها در هر نیمسال تحصیلی
  • ارائه آمار و گزارش‌های مورد نیاز
  • كنترل اطلاعات آموزشی از جهت صحت و دقت اصلاح آن‌ها
  • ایجاد خدمات بهتر و روان‌سازی فرآیندهای آموزشی
  • انجام امور مربوط به دروس فاقد حد نصاب دانشجو
  • انجام امور مربوط به معرفی به استاد
  • سایر امور محوله مربوطه به امور برنامه‌های درسی

اداره ثبت نام و انتخاب واحد

  • ارسال لیست دانشجویان جدید الورود ارشد و دكتری به گروه‌ها
  • ثبت نام دانشجویان ارشد و دكتری نیمسال
  • انجام امور مربوط به حذف و اضافه
  • تهیه گزارش و آمار مربوط به دانشجویان شاغل به تحصیل
  • پیگیری در خصوص دانشجویانی كه ثبت نام ننموده­‌اند
  • انجام كلیه امور مربوط به تمدید دانشجویان
  • انجام امور مربوط به مرخصی تحصیلی دانشجویان
  • انجام امور مربوط به دانشجویان میهمان
  • انجام امور مربوط به پایان مدت تحصیل دانشجویان
  • صدور گواهی اشتغال به تحصیل
  • انجام امور مربوط به درخواست انصراف دانشجو
  • راهنمایی و پاسخ به مراجعین و انجام امور ارباب رجوع با حسن خلق
  • سایر امور محوله مربوط به اداره ثبت نام

اداره دانش‌آموختگان

  • صدور مجوز دفاع و اعلام اسامی دانشجویانی كه دفاع كرده‌­اند به اداره كل آموزش دانشگاه
  • تنظیم گواهی فراغت از تحصیل
  • انجام كلیه امور مربوط به جلسه صلاحیت مدرسی
  • كنترل نهایی و تطبیق اخذ شده دانشجویان با سرفصل­‌های مصوب
  • انجام كلیه امور مربوط به تسویه حساب دانشجویان ارشد و دكتری
  • گزارش آمار و اطلاعات آموزشی دانش‌آموختگان و اعلام به مراجع ذیصلاح
  • همكاری جهت تنظیم كتاب یادمان (جشن دانش‌آموختگان)
  • راهنمایی و پاسخ به مراجعین و انجام امور ارباب رجوع با حسن خلق
  • سایر امور محوله به اداره دانش‌آموختگان

اداره امتحانات

  • بایگانی نمرات دانشجویان كارشناسی‌ارشد و دكتری
  • انجام امور مربوط به نمرات دانشجویان
  • انجام امور مربوط به غیبت دانشجویان
  • ثبت دروس اخذ شده هر نیمسال در كارنامه دانشجویان ارشد و دكتری
  • انجام امور مربوط به امتحانات پایان ترم
  • محاسبه میانگین نمرات دانشجو و اعلام مشروطی
  • انجام امور مربوط به آزمون جامع دانشجویان دكتری
  • انجام امور مربوط به گزارش پیشرفت تحصیلی دانشجویان دكتری
  • انجام مربوط به دوره­‌های فراگیر و نیمه حضوری و شبانه
  • راهنمایی و پاسخ به مراجعین و انجام امور ارباب رجوع با حسن خلق
  • سایر امور محوله به اداره امتحانات

امور كلاس‌ها

  • مشخص نمودن مكان كلاس‌ها
  • اعلام مكان كلاس‌ها به گروه‌ها
  • حضور و غیاب كلاس‌ها
  • گزارش غیبت كلاس‌ها در هر ماه به معاونت آموزشی و ریاست دانشكده
  • پیگیری كلاس‌هایی كه تشكیل نشده و زمان تشكیل كلاس‌های جبرانی
  • نگهداری و پشتیبانی نرم‌افزار و سخت‌افزار کلاس‌های آموزشی
  • راهنمایی و پاسخ به مراجعین و انجام امور ارباب رجوع با حسن خلق
  • سایر امور محوله مربوط به امور کلاس‌ها

امور بایگانی

  • تشكیل پرونده دانشجویی به تفكیك مقطع و سال ورود
  • اخذ نامه‌­های مربوط به بایگانی آموزشی دانشجویان از دبیرخانه
  • تفكیك نامه‌­های دانشجویان دكتری و كارشناسی‌ارشد
  • كد گذاری نامه‌­های آموزشی با توجه به مقطع دانشجویان
  • درج كد نامه‌­های مربوط به هر دانشجو در دفتر بایگانی
  • بایگانی نامه­‌های آموزشی دانشجویان
  • بایگانی نامه‌های دانشجویان در پرونده‌­های مربوطه
  • تحویل مدارك دانشجویان جهت دانش‌آموختگی به واحدهای مربوطه
  • سایر امور محوله مربوط به امور بایگانی
معاونت پژوهشی

با عنایت به جایگاه ویژه پژوهش در پیشرفت علمی، فناوری و نوآوری کشور و با توجه به اینکه دانشگاه تربیت مدرس یک مرکز تحصیلات تکمیلی است، دانشگاه اهتمام ویژه‌ای به انجام و ارتقاء کیفی و کمی پژوهش دارد. به این منظور معاونت پژوهشی دانشگاه و دانشکده‌ها با تدوین سیاست‌ها و اجرای راهکارهای مختلف تلاش می‌نمایند تا اعضای محترم هیأت علمی و دانشجویان با تلاش مضاعف به انجام پژوهش‌های بنیادی و کاربردی اقدام نمایند. حاصل این تلاش دسته جمعی تدوین پایان‌نامه‌ها و رساله‌ها، چاپ و ترجمه کتاب‌ها، چاپ صدها مقاله در مجلات معتبر خارجی و داخلی، شرکت و کسب افتخار در جشنواره‌ها، عقد قراردادهای متعدد (با مراکز بیرون از دانشگاه) به‌منظور رفع نیازهای مدیریتی و اقتصادی کشور بوده است. معاونت پژوهشی دانشکده مدیریت واقتصاد نیز با تلاش برنامه‌ریزی شده‌ای، به هدایت و کمک به انجام پژوهش‌های بنیادی و کاربردی پرداخته و می‌پردازد. معاونت، حاصل تلاش‌های پژوهشی دانشکده را در گزارش‌های شش ماهه و سالیانه منعکس می‌نماید.

اداره پژوهش دانشکده مدیریت و اقتصاد
اداره پژوهش دانشکده مدیریت و اقتصاد زیر نظر معاونت پژوهشی این دانشکده فعالیت می‌کند. این اداره ارائه کننده خدمات زیر به دانشجویان و اساتید گرانقدر دانشکده می‌باشد:

  • راهنمايی دانشجويان در مراحل اجرايی انجام پايان‌نامه و رساله
  • نظارت بر حسن اجرای مقررات پژوهشی از مرحله تصويب طرح تحقيق دانشجو تا دفاع و تسويه حساب دانشجويان مقطع كارشناسی‌ارشد و دكتری
  • انجام امور پژوهشی مربوط به دانشجويان كارشناسی‌ارشد و دكتری (مثل شركت در مجامع، مقالات و بودجه پايان‌نامه و ... )
  • انجام امور پژوهشی مربوط به اساتيد (مثل حق‌التأليف مقاله، طرح‌های پژوهشی و ...)
  • انجام مكاتبات پژوهشی مربوطه با گروه‌های آموزشی و اداره كل پژوهش دانشگاه
  • نظارت بر برگزاری سمينارهای علمی و پژوهشی دانشكده
  • تنظيم آمارها، اطلاعات و گزارش‌های پژوهشی جهت مراجع ذيربط

شرح وظايف اداره پژوهش دانشكده مدیریت و اقتصاد

  • راهنمايی دانشجويان در مراحل اجرايی انجام پايان‌نامه و رساله
  • نظارت بر حسن اجرای مقررات پژوهشی از مرحله تصويب طرح تحقيق دانشجو تا دفاع وتسويه حساب دانشجويان مقطع كارشناسی‌ارشد و دكتری
  • انجام امور پژوهشی مربوط به دانشجويان كارشناسی‌ارشد و دكتری (مثل شركت در مجامع، مقالات و بودجه پايان‌نامه و ... )
  • انجام امور پژوهشی مربوط به اساتيد (مثل حق‌التأليف مقاله، طرح‌های پژوهشی و ...)
  • انجام مكاتبات پژوهشی مربوطه با گروه‌های آموزشی و اداره كل پژوهش دانشگاه
  • نظارت بر برگزاری سمينارهای علمی و پژوهشی دانشكده
  • تنظيم آمارها، اطلاعات و گزارش‌های پژوهشی جهت مراجع ذيربط

به منظور انجام وظايف مذكور اداره پژوهش دارای كارشناسانی می‌باشد كه در ادامه وظايف هر كدام شرح داده مي شود.

شرح وظايف كارشناس امور مالی پژوهشی و كميته طرح‌های تحقيق دكتری:

  • بررسی طرح‌های تحقيق دانشجويان اعم از كارشناسی‌ارشد و دكتری جهت برآورد هزينه و تصويب آن.
  • بررسي اسناد و فاكتورهای ارائه‌شده توسط دانشجويان و راهنمايی آن‌ها و نهايتاً تنظيم و تأييد سندهای آن‌ها برای پرداخت هزينه‌های انجام شده به امور مالی دانشكده ودانشگاه
  • دادن فرم تسويه حساب مالی به دانشجويان جهت ارائه به دانشگاه برای تسويه حساب نهايی
  • برآورد و پيش‌بينی بودجه لازم براي پشتيبانی از پايان‌نامه‌ها و رساله‌های دانشجويان و ارسال آن به پژوهش دانشگاه جهت تخصيص بودجه لازم براي هر سال آتی، بر اساس اطلاعاتی كه كتباً طی نامه‌ای از مديران محترم گروه‌ها اخذ می‌شود بر اساس تعداد دانشجو نهايتاً تلاش در جهت جذب امتياز پژوهشی دانشگاه و هزينه كردن آن.
  • تأیيد اسناد خريدهای لازم و ضروری برای اعضای هيأت‌ علمی از طريق بودجه پشتيبانی پايان‌نامه برای انجام كار دانشجويان
  • دبير جلسه كميته تخصصی تصويب پروپوزال‌های مقطع دكتری و انجام امور مربوط به تصويب طرح‌های تحقيق دكتری
  • مسئول ساماندهی انجمن‌های علمی دانشجويان
  • ارائه آمار واطلاعات درخصوص هزينه پايان‌نامه دانشجويان
  • ساير موارد ارجاعی

شرح وظايف كارشناس پژوهشی ـ امور دانشجويان كارشناسی‌ارشد :

  • دريافت طرح تحقيق (پروپوزال) دانشجويان مقطع كارشناسی‌ارشد، بررسی و بازنويسی جهت رفع «نقايص احتمالی» و ارجاع آن برای مشخص كردن سقف مجاز راهنمايی و مشاوره استادان، تعيين هزينه، تأييد نهايی معاونت محترم پژوهشی و صدور احكام
  • دريافت گزارش‌های سه ماهه دانشجويان و بررسی آن‌ها از نظر محتوا، تاريخ ارسال، تأييد استادان راهنما، مشاور و مديريت گروه و اعمال تغييرات احتمالی در روند تحقيق با عنايت به ضوابط و مقررات پژوهشی
  • بررسی پايان‌نامه‌ها و تطبيق آن‌ها با راهنمای نگارش پايان‌نامه بدليل انطباق شكلی پايان‌نامه با مقررات پژوهشی و ارسال فرم ارزيابی پايان‌نامه برای ناظران معرفی شده از سوی گروه
  • دريافت مدارك تسويه‌ حساب دانشجويان و انجام مقدمات آن جهت تأييد نهايی معاونت محترم پژوهشی
  • تعيين حد نهايی راهنمايی و مشاوره برای اساتيد راهنما و مشاور در مقطع تحصيلی ارشد ـ دكتری
  • صدور حكم برای دانشجويان، استاد راهنما و مشاور بعد از تصويب پايان‌نامه و رساله در مقطع دكتری و كارشناسی‌ارشد
  • صدور معرفی‌نامه برای دانشجويان جهت انجام كارهای تحقيقاتی در سازمان‌ها و وزات‌خانه‌های مختلف و شركت‌های خصوصی و دولتی
  • ثبت مشخصات پروپوزال دانشجو به محض ورود به حوزه پژوهشی (ارشد ـ دكتری)
  • اعلام تصويب و هرگونه تغيير در حين انجام تحقيق به آموزش و پژوهش دانشگاه وآموزش دانشكده
  • تهيه صورتجلسه دفاع (ارشد ـ دكتری)
  • صدور دعوتنامه برای اساتيد راهنما و مشاور و ناظر جهت شركت در جلسه دفاع (ارشد ـ دكتری)
  • صدور گواهی دفاع پايان‌نامه و رساله بعد از دفاع براي اساتيد راهنما و مشاور
  • معرفي دانشجويان مقطع دكتری به اداره كل امور دانشجويی جهت دريافت هزينه تايپ و تكثير
  • ارائه آمار پايان‌نامه و رساله‌های مصوب و دفاع شده
  • ثبت دقيق مشخصات پايان‌نامه و رساله دانشجو ـ راهنما ـ مشاورين ـ عنوان ـ هزينه ـ تاريخ تصويب ـ تاريخ دفاع در فرم گزارش وضعيت پايان‌نامه‌های دفاع جهت ارائه به اداره كل پژوهشی
  • ساير موارد ارجاعی

شرح وظايف كارشناس پژوهشي ـ امور دانشجويان دكتری:
مرحله تحقيق:

  • بررسی گزارشات سه ماهه و سمينار
  • راهنمايی دانشجويان و پاسخ به سؤالات در مورد نگارش رساله و ساير امور پژوهشی

مرحله دفاع:

  • انجام امور مربوط به دفاع دانشجويان و بررسی رساله و ساير امور پژوهشی

مرحله تسويه حساب:

  • اخذ مدارك مربوط به تسويه حساب و دريافت رساله دانشجو
  • ارسال صورتجلسه دفاع به آموزش دانشكده
  • ساير موارد ارجاعی

بايگانی مدارك دانشجويان

  • پيگيری امور مربوط به شركت در نمايشگاه‌ها
  • ساير موارد ارجاعی
معاونت اداری مالی

شرح وظايف واحد مالی معاونت امور اداری

  • امور اداری كاركنان اعم از اعضای هيأت علمی و كاركنان حوزه ستادی:
    1. كارشناسان گروه­‌های آموزشی و كاركنان خدماتی اعم از رسمی، پيمانی، قراردادی شامل گزارشِ انجام كار برای پرداخت حقوق و مزايا به مراجع ذيربط دانشگاه
    2. نظارت و پيگيری و سازماندهی تمام فعاليت‌­های پشتيبانی و منابع انسانی دانشكده
    3. ارزشيابی عملكرد كاركنان
    4. تأييد مرخصی، مأموريت
    5. نظارت بر حضور و غياب و.....
    6. نظارت و كنترل بر امور كارپردازی و مدير مالی
    7. تهيه و تنظيم گزارش‌های مالی و اداری حسب مورد
    8. راهنمايی و نظارت بر افراد تحتِ سرپرستی
    9. مشاركت در جلسات و گردهمايی‌­های رسمی و غير رسمی از قبيل شورای آموزشی، پژوهشی، هيأت رئيسه، مديران گروه­‌های آموزشی، شورای معاونان اداری و مالی دانشگاه، شورای نظارت و سنجش دانشكده و...
    10. كنترل و نظارت بر انبار دانشكده
    11. ارائه آمار و اطلاعات مورد نياز در صورت لزوم
  • امور پشتيبانی و تداركاتی دانشكده:
    1. تعمير و نگهداری كامپيوترهای دانشكده و ارتقای آن­‌ها
    2. سفارش و تهيه نيازهای عمومی و تخصصی گروه­‌های آموزشی
    3. نظارت بر فعاليت نيروهای خدماتی شركتی و و انجام امور نظافتی
    4. تأمين موارد لازم مصرفی و غيرمصرفی، تجهيز آزمايشگاه‌های گروه‌­های آموزشی
  • امور دبيرخانه و ماشين­‌نويسی:
    1. شامل دريافت، ثبت و توزيع مكاتبات وارده و صادره و همچنين بايگانی اسناد و اطلاعات مربوط
    2. تايپ همه نامه‌­ها، بخشنامه­‌ها، جدول برنامه استادان و مراسلات مربوط
    3. انجام امور فاكس استادان و هيأت رئيسه
  • امور حسابداری
    1. پيش‌بينی بودجه جاری و درآمدی
    2. انجام هزينه‌­های دانشكده در قالب رديف­‌های بودجه مصوب براساس قوانين و مقررات مربوط
    3. تهيه و تنظيم اسناد و ارائه به امور مالی
    4. بستن حساب‌های جاری و پژوهشی در تسويه حساب با امور مالی دانشگاه در پايان سال مالی

هیئت رئیسه دانشکده
رئیس دانشکده

حسن دانائی فرد

رئیس دانشکده
علیرضا حسن زاده

علیرضا حسن زاده

معاون پژوهشی
جواد رضازاده

جواد رضازاده

معاون آموزشی

گزارش عملکرد دانشکده

گزارش عملکرد دانشکده سال ۱۳۹۸
گزارش عملکرد دانشکده سال ۱۳۹۹


ساختار سازمانی

مشاهده ...