متن کامل خبر


 
مشارکت جمعی، عقلانیت و عزم راسخ مدیران، رمز اعتلای آموزش عالی کشور است

خلاصه خبر: معاون آموزشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، در همایش برنامه ریزی و گسترش آموزش عالی که روز چهارشنبه 28 تیرماه در دانشگاه تربیت مدرس برگزار شد، از مشارکت جمعی، عقلانیت و عزم راسخ مدیران در تمامی رده ها به عنوان رمز اعتلای آموزش عالی کشور نام برد.

معاون آموزشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، در همایش برنامه ریزی و گسترش آموزش عالی که روز چهارشنبه 28 تیرماه در دانشگاه تربیت مدرس برگزار شد، از مشارکت جمعی، عقلانیت و عزم راسخ مدیران در تمامی رده ها به عنوان رمز اعتلای آموزش عالی کشور نام برد.
دکتر مجتبی شریعتی نیاسر معاون آموزشی وزیر علوم در ابتدای سخنرانی خود دانشگاه تربیت مدرس را از افتخارات آموزش عالی برشمرد و در خصوص همایش برنامه ریزی و گسترش آموزش عالی گفت: این اولین همایش است که به صورت ترکیبی با حضور اساتید حوزه برنامه ریزی و صاحب نظران حوزه گسترش آموزش عالی برگزار می شود. هماهنگی این دو حوزه که قبل از این به صورت مجزا در کارگروه های تخصصی فعالیت می کردند، یک ضرورت اجتناب ناپذیر است. چرا که آنهایی که در زمینه برنامه ریزی آموزش عالی فعالیت می کنند باید در جریان ارائه خدمات آموزشی و میزان اثرگذاری آنها باشند. آن اساتیدی هم که در حوزه گسترش فعال هستند باید نیاز بازار، وضعیت اشتغال، کیفیت آموزش، شیوه های نوین آموزشی، تنوع مدارج تحصیلی و... بشناسند و این شناخت با ارتباط دوجانبه حوزه گسترش و حوزه برنامه ریزی آموزش عالی بدست آمده و مجزا بودن آنها از یکدیگر سبب خواهد شد که گاهی نتایج اصلی و مورد نظر آموزش عالی به دست نیاید.
وی در ادامه به بیان برخی آمار ها در خصوص جمعیت دانشجویی کشور پرداخت و گفت: هم اکنون 4 میلیون و 340 هزار دانشجو در کشور داریم که از این تعداد 37% در دانشگاه آزاد، 16% در مجموعه دانشگاه های مطرح کشور (دولتی- روزانه)، 16% در دانشگاه پیام نور، 9% در دانشگاهها و مؤسسات غیر انتفاعی و تعدادی نیز در سایر مراکز مشغول به تحصیل می باشند. 60 درصد جمعیت دانشجویی کشور در مقطع کارشناسی، 18 درصد در مقطع کارشناسی ارشد، 19 درصد در مقطع کاردانی و 2 درصد در مقطع دکتری تخصصی شاغل به تحصیلند. 80% جمعیت دانشجویی کشور در حوزه علوم انسانی و فنی و مهندسی تحصیل می کنند و 20درصد باقیمانده نیز در گروه های تحصیلی دیگر مثل علوم پایه، علوم پزشکی، هنر، کشاورزی مشغول به تحصیل هستند. 54% جمعیت دانشجویی کشور را مردان و 46% را بانوان تشکیل می دهند.
دکتر شریعتی در ادامه افزود: در دهه اخیر یعنی از سال 84 تا سال تحصیلی 95-94 بیشترین رشد و افزایش جمعیت مربوط به حوزه علوم انسانی می باشد. البته از سال 92 به بعد جمعیت دانشجویی رو به کاهش بوده است که این هم به دلیل کاهش جمعیت متقاضی و هم به دلیل اعمال برخی سیاست ها در حوزه آموزش عالی کشور بوده است.
وی با اشاره به رشد کمی مؤسسات و دانشگاههای غیرانتفاعی در بین سال های 84 تا 92 گفت: رشد بی رویه و فزاینده مؤسسات غیرانتفاعی مهار شد. برخی از این مؤسسات به دلیل ضعف کیفی منحل شدند. البته برخی نیز که عملکرد خوب و قابل قبولی داشتند به دانشگاه ارتقاء پیدا کردند. برخی دانشگاهها مانند پیام نور و جامع علمی- کاربردی نیز در طی سال های گذشته در برخی رشته ها و مقاطع اقدام به پذیرش دانشجو داشتند که آنها نیز باید در مدار مأموریتی که برای آنها تعریف شده، حرکت کنند و در این راستا بعضی مجوزها دیگر صادر نشد.
معاون آموزشی وزارت علوم از رشد بیش از 8 برابری تعداد دانشجویان تحصیلات تکمیلی در دهه ی اخیر خبر داد و افزود: نیاز مراکز دانشگاهی و صنعتی سبب شد تا در سال های بین 84 تا 92 جمعیت دانشجویی تحصیلات تکمیلی رشد کند. در 4 سال گذشته رشته- محل های دولتی کارشناسی ارشد و دکتری 60 درصد و در دانشگاه پیام نور 6 درصد کاهش داشته است. 20 درصد دانشجویان کشور در استان تهران مشغول تحصیل هستند و استان های ایلام، خراسان شمالی و خراسان جنوبی کمترین میزان جمعیت دانشجویی را در اختیار دارند. بیشترین جمعیت دانشجویی در دانشگاههای منطقه یک و کمترین میزان در دانشگاههای منطقه 10 و 5 می باشند.

معاون آموزشی وزیر علوم

دکتر شریعتی در بخش دیگری از سخنان خود به اسناد بالادستی که روند حرکت و نسخه ی کاری آموزش عالی کشور را مشخص می کنند اشاره کرد و گفت: قانون اهداف، وظایف و تشکیلات وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، نقشه جامع علمی کشور تا افق چشم انداز، سند چشم انداز 20 ساله، طرح آمایش آموزش عالی مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی و همچنین سیاست های آموزش عالی در برنامه ششم توسعه، خطی مشی وزارت علوم در تصمیم گیری ها به سمت توسعه هدفمند آموزش عالی کشور را مشخص می کنند.
وی به تدوین طرح آمایش آموزش عالی اشاره کرد و اظهار داشت: یکی از اصول مهم در گسترش آموزش عالی، مأموریت گرایی دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی است. دانشگاهها موظفند بر اساس مأموریت ملی، بین المللی، منطقه ای و محلی خود دانشجو جذب کنند. سطح‌بندی مراکز دانشگاهی کشور نیز از جمله اقدامات مفید انجام شده است. در فاز اول دانشگاهها ی و مؤسسات دولتی در دو دسته جامع و تخصصی سطح بندی شدند. دانشگاههای غیر دولتی نیز در 5 سطح تقسیم بندی شدند.
معاون آموزشی وزارت علوم در خصوص اهداف و برنامه های آتی کارگروه های جدید که تلفیقی از برنامه ریزی و گسترش می باشند تصریح کرد: رصد کردن و نظارت بر اجرای برنامه های آموزشی و توجه به کیفی سازی، یافتن شیوه های نوین آموزشی به منظور حل بحران کارایی و اثربخشی برنامه های معمول و مرسوم دانشگاهی و به چالش کشیدن روال های متعارف، همچنین برنامه ریزی درسی با توجه به کارآفرینی و آموزش های مهارتی و بررسی امکان آزمون های تخصصی حرفه ای برای متوازن سازی درس و حوزه اشتغال از اهداف معاونت آموزشی می باشد.
دکتر شریعتی در پایان تأکید کرد: مشارکت جمعی، عقلانیت و عزم جدی و راسخ مدیران در تمامی رده ها، رمز اعتلای آموزش عالی کشور است.


28 تیر 1396 / تعداد نمایش : 2242