[ Print ]  [ Close ]

http://bio.modares.ac.ir/index.jsp?siteid=11&pageid=28293&newsview=22498   , 1403/02/20


جلسه دفاع رساله: سعید جعفری پناه، گروه هوافضا

ارائه‌کننده: سعید جعفری پناه
استاد راهنما: دکتر فتح اله امی
استاد مشاور: دکتر زهیر صبوحی
استاد ناظر داخلی اول: دکتر سعید کریمیان علی آبادی
استاد ناظر داخلی دوم: دکتر سید حمید جلالی نائینی
استاد ناظر خارجی اول: دکتر وحید اصفهانیان
استاد ناظر خارجی دوم: دکتر رضا ابراهیمی
تاریخ: 1402/12/13
ساعت: 8:00 
مکان: اتاق سمینار 1-

چکیده:
با پيشرفت تكنولوژي موتورهاي توربيني، توربين‌هاي نسل جديد به عنوان تامين كننده نيروي رانش هواپيما نقش اساسي دارند. از اين رو حل چالش‌ها و مشكلات اين دسته از سيستم­‌هاي پيشرانش از اهميت ويژه­اي برخوردار است كه يكي از مهم‌ترين اين چالش‌­ها، مساله افزايش راندمان و عملكرد توربين­‌هاي محوري موتورهاي توربوفن مي‌­باشد. در اين رساله هدف افزايش راندمان توربين پرفشار موتورهاي توربوفن به منظور افزايش نيروي رانش و كاهش مصرف سوخت مي‌باشد. در همين خصوص ابتدا ساختار و سيكل عملكردي موتور توربوفن شرح داده مي­‌شود. سپس تحقيقات گذشته و روش‌هاي بكار برده شده در آنها در زمينه مدل­‌سازي موتور توربوفن و روش­‌هاي گوناگون تحليل عملكرد توربين جريان محوري در جهت افزايش راندمان موتور مرور مي­‌گردد. به منظور افزايش فشار و راندمان، توربين پرفشار موتور توربوفن مورد بررسي، با در دسترس داشتن اطلاعات مورد نظر پره توربين، توسط ابر نقاط هندسه توربين استخراج مي­‌گردد. جهت ارزيابي نتايج افت، با تعريف شرايط مرزي و اوليه براي توربين مورد بررسي شبكه محاسباتي توليد مي­‌گردد و مدل­‌سازي CFD انجام مي­‌پذيرد و ارزيابي مي­‌گردد. در صورت عدم نتايج مورد نظر مدل CFD اصلاح خواهد گرديد. پس از انجام مراحل فوق فاز بهينه‌سازي پره توربين با هدف افزايش راندمان آغاز مي­‌گردد. در همین خصوص مشاهده می­‌گردد که هندسه­‌های بهینه در نسبت فشارهای خارج از نقطه کاری نیز نسبت به هندسه اولیه برتری خود را حفظ می­‌نماید. پس از نهائي شدن پره توربين پرفشار بهينه شده، موتور توربوفن مورد نظر دوباره در شرايط داخل و خارج از طرح شبيه‌سازي مي‌گردد و نتايج پارامترهاي موتور با حالت اوليه مورد مقايسه و بررسي قرار مي‌گيرد. از مهم‌ترین نوآوری­های این رساله بررسی ادغام کامپوننت با موتور می‌باشد که در شرایط خارج از طرح مورد بررسی قرار می­‌گیرد. نوآوری این رساله به شرح ذیل می­‌باشد:

  • تحلیل کامل موتور توربوفن دومحوره با استفاده از الگوریتم پیشرفته
  • شبیه‌­سازی و بهینه­‌سازی توربین پرفشار موتور توربوفن
  • تحلیل کامل موتور توربوفن دومحوره بهینه با توربین بهینه شده و مقایسه آن با مدل پایه


11:39 - سه شنبه 8 اسفند 1402    /    شماره خبر : 22498    /    تعداد نمايش خبر : 90