[ Print ]  [ Close ]

http://bio.modares.ac.ir/index.jsp?siteid=11&pageid=28293&newsview=21275   , 1403/02/19


رئیس دانشکده مهندسی برق و کامپیوتر:
هدف اصلی دانشکده رسیدن به تراز تمدن اسلامی است


دکتر سجاد ازگلی رئیس دانشکده برق و کامپیوتر در گفت و گو با روابط عمومی دانشگاه تربیت مدرس با اشاره به برنامه راهبردی و چشم انداز این دانشکده گفت: از آنجایی که در دوران گذر از دانشگاه نسل یک و دو هستیم و هدفگذاری امروزه دانشگاه‌ها رسیدن به نسل سه ،چهار و پنجم است؛ بر این اساس ما نیز درسال گذشته برنامه راهبردی دانشکده را با هدف رسیدن به تراز تمدن اسلامی یا دانشگاه نسل پنجم تدوین کردیم.

وی ادامه داد: برای تحقق این هدف ماموریت دانشکده تربیت دانش آموختگان و دانشجویانی است که سطح علمی آنها از سطح جهانی برتر بوده و در آنان روحیه وطن دوستی، مسئول در برابر جامعه و طبیعت و متعهد به اخلاق اسلامی وجود داشته باشد.

دکتر ازگلی تمرکز بر توسعه و ارتقای دانشکده را از عوامل رسیدن به این چشم انداز دانست و خاطر نشان کرد: در بحث توسعه، گسترش فضای فیزیکی و زیست بوم دانشکده از قبیل تعداد آزمایشگاه‌های تخصصی، کلاس‌های درس، زیباسازی و مناسب سازی فضا و مکان‌های عمومی را مدنظر قرار دادیم و همچنین تعداد اعضای هیآت علمی هر گروه را متناسب با نیاز جامعه و بازار کار مشخص کردیم.

رئیس دانشکده برق و کامپیوتر، ارتقا دانشکده را در ۹ شاخه آموزش، پژوهش، زیست بوم فرهنگی، کارآفرینی و ارتباط با صنعت، ارتقای مرتبه علمی اساتید، فضای مجازی رایانه‌ای و اطلاع رسانی، تعامل بین رشته ای، انجمن‌های علمی و مشارکت در فعالیت‌ها برشمرد.



افزایش شاخصه‌های فرهنگی؛ یکی از مهمترین اولویت‌ها



دکتر ازگلی یکی از مهمترین نکات قابل توجه در دانشکده برق و کامپیوتر را بحث فرهنگی عنوان کرد و افزود: همانطور که می‌دانید فرهنگ؛ ریشه و پایه تمام اقدامات است که همه اساتید هم به آن اذعان دارند. اما متاسفانه طی سال‌های اخیر شاهد هستیم رسانه‌ها امید و انگیزه دانشجویان را نشانه گرفته و با القائات منفی روحیه آنها را ضعیف کرده‌اند. بنابراین یکی از اولویتهای مهم در دانشکده، ارتقای زیست بوم فرهنگی است که علاوه بر تشکیل جلسات کار گروه فرهنگی، اقداماتی نظیر اطلاع رسانی اخبار از موفقیت‌های کشور در حوزه های مختلف، برگزاری اردوهای علمی در شرکت‌های موفق و غیره را دنبال می‌کند.

وی ادامه داد : البته منظور القای غیر واقعی اخبار نیست بلکه انتقال واقعیت‌ها مد نظر ما است.چراکه بسیاری از دانشجویان از بسیاری از پیشرفت‌های علمی بی‌خبر هستند و حتی نمی‌دانند ما در خیلی از زمینه‌ها جزو ۵ تا ۱۰ کشور برتر دنیا هستیم.



ظرفیت ساخت و معرفی دانشگاه‌های تمدن ساز در کشور



این استاد دانشگاه با اشاره به اینکه کشور ما ظرفیت ساخت و معرفی دانشگاه تمدن ساز را دارد تصریح کرد: در کشور ما نظریه پردازان رسیدن به دانشگاه نسل پنج را مطرح کردند و اتفاقا بر عکس کشورهای اروپایی، کشور ما ظرفیت ایجاد دانشگاه تمدن ساز و معرفی آن به دنیا را دارد. از این رو برای رسیدن به این چشم انداز باید فعالیت‌های کارآفرینی و ارتباط با صنعت در دانشکده‌ها فعال باشند. بنابراین با همکاری دفتر پژوهش‌های کاربردی دانشگاه، دفتر تعامل با صنعت راه اندازی و بر لزوم تحکیم ارتباط با پارک علم و فناوری دانشگاه تاکید شده است.

دکتر ازگلی همچنین ارتقای فضای مجازی، فضای رسانه‌ای و اطلاع رسانی، تقویت ارتباط اساتید و دانشجویان در فضای مجازی را از دیگر اقدامات دانشکده عنوان کرد.



افزایش تعاملات بین رشته‌ای در دانشگاه تربیت مدرس



رئیس دانشکده برق و کامپیوتر، دانشگاه تربیت مدرس رایکی از موفق ترین دانشگاه های جامع کشور دانست که به تعاملات بین رشته ای اهمیت می دهد.

وی در این باره گفت: امتیازی که دانشگاه تربیت مدرس نسبت به اغلب دانشگاه‌های برتر و خوب کشور دارد جامع بودن آن است و این باعث شده ما درتعاملات بین رشته‌ای همکاری خوبی مثلا با دانشکده پزشکی و علوم زیستی داشته باشیم که این مشارکت‌ها منجر به نتایج خوبی مثل مدل‌سازی ساختار مغز، ساخت ربات توانبخشی، تولید محصولات در زمینه ناباروری و یا تاسیس انجمن زیست شناسی سامانه‌ای شده که تا به حال چهار دوره کنفرانس درباره آن برگزار شده است.

وی همچنین در این زمینه افزود: ابزار مهم علم امروز، علم داده و هوش مصنوعی است که به عنوان محور پژوهش‌های بین رشته‌ای در دانشکده قرار گرفته است.

 دکتر ازگلی ارايه مهارت‌های پژوهشی به دانشجویان را از دیگر مزیت‌های نسبی دانشگاه تربیت مدرس دانست و تاکید کرد: دانشگاه تربیت مدرس از معدود دانشگاه‌هایی بود که مهارت‌های پژوهشی را به عنوان روش تحقیق در کلاس برگزار می‌کرد. ما نیز از سال گذشته کلاس روش تحقیق را جدی تر از سال های گذشته برگزار کردیم.



انجمن های علمی؛ بازوهای اجرایی مهم دانشکده



رئیس دانشکده برق و کاپیوتر درباره انجمن‌های علمی گفت: انجمن‌های علمی بازوهای اجرایی دانشکده‌ها هستند که در آن سطح مشارکت فعالیت‌ها بسیار مهم است و چنانچه اعضا، دانشکده را متعلق به خود بدانند قطعا اتفاقات مثبتی رخ خواهد داد.

وی درباره بازنگری دروس خاطر نشان کرد: بازنگری دروس از یک سال و نیم پیش آغاز شد اما در میانه راه وزارت علوم کل برنامه رشته مهندسی برق را بازنگری و تغییر داد و دانشکده تنها در قالب ۶ واحد مجاز به تغییر است که این تغییرات نیز اعمال شده است.

دکتر ازگلی از مشارکت این دانشکده در چند رشته میان رشته‌ای نام برد و افزود: در ایجاد چند رشته ازجمله مکاترونیک با دانشکده مکانیک، ساختمان‌های هوشمند با دانشکده عمران و زیست شناسی محاسباتی با علوم پایه و جرم شناسی دیجیتال با همکاری دانشکده حقوق مشارکت کردیم.

رئیس دانشکده برق و کامپیوتر با مثبت ارزیابی کردن چشم انداز دانشگاه تربیت مدرس یاداور شد: بررسی شاخص‌ها نشان می دهد که دانشگاه تربیت مدرس به سمت خوبی در حال حرکت است. انگیزه، همت و روحیه پیشرفت در اساتید این دانشگاه در مقایسه با  دانشگاه‌های قدیمی‌تر بیشتر است و خوشبختانه این روحیه در مسئولان رده بالای دانشگاه هم وجود دارد.



 



 



13:41 - يکشنبه 21 آبان 1402    /    شماره خبر : 21275    /    تعداد نمايش خبر : 226