[ Print ]  [ Close ]

http://bio.modares.ac.ir/index.jsp?siteid=11&pageid=28293&newsview=15392   , 1403/03/01


برگزاری نشست "مروری بر تجربیات مدیریتی در نظام علمی"


در ابتدای این جلسه که در چارچوب مباحث طرح تحول راهبردي و در راستای بهبود سبک حکمرانی و مدیریتی رده های ارشد دانشگاه صورت گرفت، دکتر توفیقی عضو هیات علمی دانشگاه با تجربه ی ۳۰ ساله مدیریتی در حوزه آموزش عالی، با تاکید بر واژه هم اندیشی در بیان تجربیات، گفت: نظام آموزش عالی ایران به صورت گسترده در معرض توسعه مفهومی است. نسبت به ۲۰ سال گذشته ادبیات آموزش عالی در کنار توسعه علمی کشور در سطح ملی و بین المللی، وسعت یافته است. کلمه حکمرانی نیز سابقا" کمتر به گوش می رسید، اما بحث و مطالعه پیرامون آن باعث شد که وسعت یابد و هم اکنون به سختی بتوان حرف جدیدی در مورد آن مطرح کرد، مگر در خلال هم اندیشی‌ها به اندیشه‌ی جدیدی دست یابیم.

وی افزود: ما شاهد تنوع در سبک های مدیریتی و حکمرانی هستیم. مدیران مختلف با رویکردهای مختلف می توانند موفق باشند. روش ها برای رسیدن به موفقیت بسیار است و من در این جلسه تنها به بیان تجربیات خود می پردازم که الزاما" موفق هم نبوده است. قصد ما در این جلسه هم اندیشی و هم افزایی است.

دکتر توفیقی از شناسایی به عنوان اولین گام پس از قبول مسئولیت در آموزش عالی نام برد و تشریح کرد: با قبول مسئولیت در گام نخست باید شناسایی کنیم که مسئولیت چه جریانی را بر عهده گرفتیم. نظام آموزش عالی در ایران و دنیا چیست؟ چه تعاریف و کارکردهایی دارد؟ دانشگاه چه نقش، وظایف و ماموریت هایی بر عهده دارد؟

وی در ادامه به "نقش دانشگاه در توسعه پایدار" اشاره کرد و مواردی را به شرح زیر برشمرد: نقش دانشگاه در بیداری علمی در جامعه، نقش دانشگاه در حکمرانی خوب در سطح نظام، نقش دانشگاه در اعتلای فرهنگ عمومی و نهادینه شدن زیست علمی جامعه، نقش دانشگاه در توسعه فرهنگ علم باوری در میان مردم، سیاست گذاران، قانون گذاران و...به عنوان تنها مسیر تحقق توسعه پایدار، دسترسی فراگیر مردم به آموزش عالی به عنوان مهم ترین ابزار تشکیل سرمایه های انسانی در کشور و ایجاد عدالت اجتماعی، نقش دانشگاه در سیاست پژوهی و تصمیم سازی برای دولت، مجلس... به منظور سیاست گذاری در تحقق توسعه پایدار، تربیت دانش آموختگان با دانش، مهارت، بینش و شایستگی های قابل رقابت در تراز جهانی، تربیت دانش آموختگانی با دانش و مهارت های مورد نیاز بازار کار شاغل و موثر در روند توسعه پایدار، دانشگاه توسعه دهنده روحیه خلاقیت و نوآوری در دانش آموختگان، دانشگاه نقش آفرین در تربیت شهروندان مسئول و پاسخگو، تربیت پژوهشگران در تراز جهانی، دانشگاه نقش آفرین در شکل‌گیری جامعه یادگیرنده، دانشگاه تولید کننده دانش نو و اصیل، کاربردی و مورد استفاده، دانشگاه بستر اندیشه ورزی، نواندیشی و نظریه پردازی، دانشگاه محل جذب، نگهداشت و شکوفایی استعدادهای درخشان، دانشگاه تامین کننده دانش و فناوری های مورد نیاز بخش‌های مختلف اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی (دانشگاه کارآفرین نسل سوم)، دانشگاه سرآمد در تولید دانش و فناوری در سطح منطقه و جهان، دانشگاه نقش آفرین در حل چالش های محلی، منطقه‌ای، ملی و جهانی و حضور اثربخش در عرصه دانش و فناوری جهان، دانشگاه در متن جامعه، مورد اعتماد مردم و مشکل‌گشا ( دانشگاه جامعه محور نسل چهارم)، دانشگاه نقش‌آفرین در تاسیس مراکز رشد و پارک های علم و فناوری، شهرک های علمی تحقیقاتی و پهنه‌های نوآوری، دانشگاه شتاب دهنده و حامی تاسیس واحدهای فناور، استارت آپ ها و شرکت های دانش بنیان، دانشگاه توسعه دهنده فرهنگ و مراکز کارآفرینی، دانشگاه توسعه دهنده فرهنگ نوآوری و تجاری سازی نتایج تحقیقات دانشگاهی، دانشگاه همکار راهبردی صنعت در شناسایی چالش ها و ارائه راه حل های فناورانه، دانشگاه فعال در همکاری های آموزشی، پژوهشی و فناوری با مراکز علمی معتبر جهانی.

عضو هیات علمی دانشگاه در بخش دیگری از این نشست اظهار داشت: هر کسی که قصد مدیریت و حکمرانی دارد باید نظریه ها، بینش ها و نگرش های پایه ای داشته باشد و برنامه های اجرایی و سیاست های خود را بر روی این نگرش ها انجام دهد. هر شخصی که مسئولیتی بر عهده می گیرد باید برای خود مجموعه ای از باورها و اندیشه ها را تدارک ببیند. البته این اندیشه ها ثابت نیستند و ممکن است دچار تغییر و تحول شوند. اندیشه ها و نظریه های بسیاری در دنیا رایج است که باید با آنها ارتباط برقرار کرد و آنها را شنید. در واقع باید از یک طرف بر اساس اندیشه های بنیادی خویش حرکت کرد و از سویی دانست که این اندیشه ها همواره در معرض نقد هستند و همین نقد، باعث رشد و بالندگی اندیشه ها می شود.

وی در ادامه به بیان مجموعه اندیشه ها، باورها، بینش ها و نگرش ها در بخش های مختلف مدیریت نظام علمی کشور از جمله: استقلال دانشگاهها- مدیریت غیر متمرکز- رهبری- مشارکت جویی- رفتار غیر سیاسی و شایسته سالاری- مقررات زدایی و تسهیل گری- فرهنگ سازمانی پویا- اخلاق حرفه ای- توجه به هدف با توانمندسازی- تنوع گرایی و تنوع بخشی- فرصت سازی- توانمند سازی، کارایی و اثربخشی- نوآوری حاصل رقابت پذیری و پویایی- مدیریت زمان- سیاست مدار (تدبیر امور می کند)- سیاست پژوهی- تصمیم سازی- یادگیری- آینده نگری- مسئولیت پذیری و پاسخگویی- نقد پذیری- تفکر سیستمی پرداخت و به مدیران توصیه کرد: اگر می خواهید موفق شوید برای موفقیت دیگران تلاش کنید. اگر می خواهید مورد احترام باشید به دیگران احترام بگذارید. به نظرات دیگران گوش کنید برای اینکه بفهمید، نه اینکه درصدد جوابگویی برآیید. نتیجه تصمیمات خود را بطور مستمر ارزیابی کنید. روی نظرات خود تعصب نداشته باشید و در قضاوت عجله نکنید.

در پایان جلسه دکتر توفیقی به سوالات اساتید و مدیران دانشگاه پاسخ داد.



16:28 - شنبه 12 تير 1400    /    شماره خبر : 15392    /    تعداد نمايش خبر : 712